Начало Новини Фотогалерии Карта на сайта За нас Членове Връзки Пишете ни

Подбрано за Вас:

Екология: 5 материала Екология (5)
Любопитно планините: 0 материала Любопитно планините
Пирин: 6 материала Пирин (6)
Рила: 2 материала Рила (2)
Стара планина: 1 материала Стара планина (1)
Пътеписи: 24 материала Пътеписи (24)
търсене в сайта:

Ново:

Абонамент за в-к "Ехо"
Нова книга - географски и етимологичен речник на Пирин
Преходите на ТЕПД "Ореляк" през 2011 г.
Пътеводител за планината Беласица
ТЕПД "Ореляк" подкрепи издаването на нова книга за община Гоце Делчев

Последни коментари:

Конете на Демяница (7)
Нова книга - географски и етимологичен речник на Пирин (1)
Неделен фоторазказ от Пирин (5)
Митове и реалност за големите ски курорти в България, зимна олимпиада София 2014 , Банско и Супер Боровец (5)
Ком - Емине през лето Господне 2006-то ч. 2 (Дни 7-12) (15)
Ком - Емине 1995 г. ч. 2 (дни 11 - 24) (5)
" Голям поход " - ще го бъде ли? (7)
Пътеводител за планината Беласица (1)
Езерата на Пирин (3)
Преходите на ТЕПД "Ореляк" през 2010 г. (1)

RSS 2.0 Feeds
RSS 2.0

Осогово
пътепис от Пътеписи
публикувано от: nikolay, Николай
дата: 2007-09-27 14:07:56
показвания: 6697

Николай И. Даутов

Накратко! Тръгнахме в 5:20 ч. на 28-ми юни (събота) с едно строшено нещо, наречено автобус – 25 местен (напъхани като сардели в консерва). В 6 и нещо спряхме в Банско да оставим раничка с документи на “Рагутата”, която бяха забравили предния ден в колата на Tazz, който ги качил на стоп. Жал ми стана за човека – тичал нощно време с тази лампа на главата от х. Вихрен да Банско за да ни чака, ама к’во да се прави!! Към 10 ч. бяхме на х. Осогово, оставихме солидна част от багажа в хижата и хукнахме нагоре.

Връх Човека
Маркировка има до вр. Руен, но и без нея дори и най-големия бляйко би стигнал до горе защото има прокаран път от граничарите – та път да видиш. Що народна пара се е закопала по тия гранични планини за подобни неща (колове, тел, постове и т. н.) направо не ми се мисли.
Та по въпросния път се качихме на билото между върховете Човека (Бег бунар – 2047 м.) и Кулиците (Кулинарите – 1862 м.). 30-на метра след превала има чешма с хубава вода. Там е минавал кльона и е имало пост. Тъй като по пътя е прекалено скучно, след известно време малка 6 членна група се отклонихме от него и тръгнахме по билото (има колове – екстра зимна маркировка), където гледката е много хубава. Имахме и едно кюстендилско подкрепление от ТД “Осогово”.

Връх Шапка
Върховете, без вр. Шапка, всички останали са плоски тумби, като най-голямото разочарование е вр. Руен, който е една голяма няколко десетки декара ливада, която при едно добро стопанисване би дала няколко реколти сено.
Последователно изкачихме върховете Църни камък (2069 м.), Шапка (2187,8 м.), Мали Руен (2229 м.), няколко безименни и Руен (2251,5 м.), като след вр. Мали Руен щеш не щеш пак влизаш във вече споменатия път. Неприятното по билото е доста високата трева, която убива скоростта – същата като на Витоша на “платото”, или подобна на нея (признавам си, че не съм добър познавач на тревните видове). Тъй като се лигавехме, лежахме и ядохме по пътя пък и си нямахме зор се качихме до горе за 4 часа. Ако се ходи сериозно и особено по пътя разстоянието от хижата до вр. Руен може да се вземе за 3 – 3:30 ч. Може и да се качите с колело – имаше и няколко такива човека от ски клуба в Кюстендил или ако сте над 120 кила може и с джип, УАЗ-ка, виетнамка или с вертолет.

Връх Мали Руен
От Руен много добре се проследяват граничното било, по което граничните са прокарали познайте какво – път, както и главното било до Царев връх (Султан тепе – 2085 м.) в Македония. Гледат се сума планинки от Краището у нас, в Македония и Сърбия. Гледа се Шар планина ако е чист въздуха, както и Влахина, Голак и Плачковица. Това за Шар го каза Кюстендилката, а пък аз не знам коя по-точно се гледаше от Руен. Тъй като нямах свястна карта, а само някаква постна картосхемка на Осогово, не можах да преценя какво точно стърчи в западна посока – Шар ли е или Якупица, казва ли ти някой!!?? То в Македония планини да искаш. Въпреки, че въздуха беше малко мътен много добре се гледаше Калиманското езеро (по-точно язовир) на р. Брегалница, а на слизане се показа и малка част от Рила.

Ски пистата и влека при хижа Осогово
Слязохме по пътя уж за разнообразие, но освен, че спестихме около 30-на минути нищо интересно до хижата с изключение на добрата гледка към вр. Шапка. Ако ходите, по-добре е да се върнете по билото и при наличие на повече сили след горе споменатия превал при чешмата може да се продължи по билото към вр. Човека (2040 м.), вр. Кюнек (1923 м.) и от там да слезете по пистата към х. Осогово.
На връщане малко преди хижата се натъкнахме на “Войводата” – познат на Tazz, Зомбайо и Смърфиета кюстендилски планинар от Тевното езеро миналото лято, та вечерта хапнахме и пийнахме с него и други фенове кюстендилци.
В неделя имаше курбан за Св. Св. Петър и Павел – до хижата има параклис който се казва така, но ние не го пробвахме защото трябваше да потегляме обратно. Другата събота или неделя (7-8 юли) има събиране на туристи от България и Македония на вр. Руен, така че ако на някой му се пие или пее навръх планината да ходи.

публикувано от: Николай
дата: 2007-09-27 14:07:56

Коментари

#1
Fulvio Spadavecchia
2008-05-16 19:10:08

Zdraveite,az sum ot Italia.Tuk v Italqnskiqt forum s momchetata mnogo se interesuvame ot lednicite na Bulgaria.Znaeme che sa 3 vurhu vruh Vihren,mojete li da mi dadete poveche informaciq dali naistina sa 3 ediniqt e Goleniqt Kazan i ako e vuzmojno snimki.Mnogo bihme se radvali!!!

Blagodarq vi!

S uvajenie
Fulvio Spadavecchia

#2
2008-05-19 10:28:30

Привет!

В българските планини (по-точно в Пирин) има само снежници в циркусите Голям Казан, Бански суходол и Баюви дупки, но това не са ледници. Ледник и снежник са различни неща.

#3
Stanimir
2009-12-09 22:31:45

V Osogovo e straxotno ... Xodete da vidite. SUPER E.

#4
Ivan
2010-10-08 23:55:35

Za men vrah "Ruen" ot higa "Osogovo"ne e nikak lek marshrut,zashtoto e blizo 40 km otivane i vrashtane za 1 den po pat,koito e oseian s edni valchesti kamani,potroshihme si krakata.Na 44 godini sam ,za 3 godini sam kachil 10 te nai visoki vraha v Balgaria,sled tozi se chuvstvah nai zle.Dobre che imashe dostatachno voda po patia.Kachil sam po 2 pati"Maliovitza","Musala"i "Vihren",minal sam 70 km ot "Kom-Emine",no "Ruen" se okaza nai-cennata mi pridobivka!

Добави коментар
Иконка: смени иконка
Име:
e-mail:
e-mail адресът ви не се показва
Web-сайт:
Коментар:
КОД:
ВНИМАНИЕ!
С цел да се избегнат автоматизирани съобщения въведете в полето горе числото: 638
Туристическо, екологично и природозащитно дружество "ОРЕЛЯК", Гоце Делчев, 2004-2017

Всички права запазени. Никаква част от материалите и снимките по този сайт
не може да бъде копирана и използвана без изричното съгласие на ТЕПД "Ореляк".
За повече информация и допитвания по въпроса, се свържете с нас на адрес: oreliak@gbg.bg